עו"ד שיקמה בדש "החלפתי את הריגוש הפלילי ברגישות של דיני המשפחה"

עו"ד שיקמה בדש לא מהססת לספוג קיתונות אש במלחמות שנראות לה צודקות אבל לא תמיד עושות לה את החיים קלים או מציגות אותה באור פופוליסטי, היא יצאה נגד שחיתויות קשות שחשפה ברשויות הרווחה וזכתה, היא הולכת נגד הזרם בפועלה למען זכויות גברים בהליכי גרושין, היא נלחמה ברשויות מקומיות שעמדו בדרכו של ילד, עו”ד בדש, "אחרי מלחמה מאוד קשה הצלחתי להכניס אותו לכיתה קטנה ביישוב שלו עם החברים, והחיבוק שלו היה שווה לי עולם.”.
רותי ורד |
שיקמה בדש
עו"ד שיקמה בדש

עו"ד שיקמה בדש רואה כל יום את הצדדים האפלים של החיים את החלקים שאנשים מסתירים, כמומחית לדיני משפחה מוטל עליה לא פעם להציל ילדים מהגורל האכזר של אלימות במשפחה או להסדיר את הכאוס שגירושין מכוערים ורומסניים מביאים על הילדים, כמומחית לביטוח לאומי היא לעיתים מספקת את הגב ועמוד השדרה למי שחרב עליו עולמו עקב מחלה או תאונה, כל מי שנזקק אי פעם לביטוח לאומי יודע כי נבכי המוסד הזה, החוקים, הטפסים והוועדות הם נעלם גדול ולא ידוע שקשה להתמצא בו וקל לצאת ממנו בלא כלום.

לשאלה איך היא מתמודדת עם כל הקושי שהיא נחשפת לו ומעורבת בו בעיקר בכל הקשור לילדים וזאת כאמא צעירה לשני ילדים קטנים בני חמש ושמונה, עונה עו"ד בדש, “זה משפיע, זה תמיד ישפיע, גם בחיים האישיים שלי הפכתי להרבה יותר ספקנית ומחושבת, אני מחשבת תמיד בכל תרחיש נתון עשרה צעדים קדימה. אני משתדלת לא לקחת איתי את מה שהיה בעבודה הביתה לילדים שלי אבל אני כן לוקחת. עם זאת, ביום שזה לא ישפיע עלי, אני אדע שאני צריכה לפרוש מהמקצוע. מאחורי כל תיק יש בן אדם וברגע שחסר בך המקום הרגיש לאדם, אין לך מה לעשות יותר במקצוע. את תמיד צריכה לשלב לצד המקצועיות והענייניות שלך את האדיבות והאנושיות שבך, זה תמיד חייב לבוא ביחד.”.

"גבר מגיע לבית משפט ממקום מאוד נחות שהוא צריך להוכיח את אבהותו…ישנם לא מעט מקרים של תלונות שווא מצד האמא…על איומים לרצח, מעשים מגונים בילדים ואלימות… היה לי מקרה שאמא הגישה תלונת שווא נגד האבא שהוא רצה להרביץ לה…היא  עשתה את זה ביום ההולדת של הבן שלהם כי היא רצתה לחגוג לילד יום הולדת אצלה.”

 עו"ד בדש שנויה במחלוקת וסופגת ביקורת על מאבקה המוצהר למען זכויות הגברים שאותם היא רואה כמופלים מראש לרעה בהליך הגירושין, “אם האבא והאמא במשמורת משותפת ומשתכרים כמעט אותו סכום, הם דואגים לילדים באותה מידה ואין סיבה לתשלומי מזונות. בעבר נהגו לפי הדין העברי והגבר היה מחויב לרוב לשלם מזונות בכל מקרה. האגדה הרווחת לפיה בבית דין רבני נוטים יותר לטובת הגבר היא מיתוס שהתנפץ מזמן, כל תיק ונסיבותיו, היום קורה לא פעם שדווקא ברבני מחייבים את הגבר ליותר מזונות בתיקים של משמורת משותפת.

בשנת 2017 בא בע"מ 919/15 המפורסם לפיו בג"צ פסק שאם גבר ואישה נמצאים במשמורת משותפת וההכנסה שלהם אותה הכנסה אין סיבה שגבר ישלם מזונות מגיל 6 ומעלה. היום אחרי בע"מ 919/15 כן רואים שינוי מגמה אבל זה לא מספיק.”. עו"ד בדש טוענת שההפליה נגד גברים עמוקה וחמורה יותר מבעית המזונות, “כשגבר מגיע לבית משפט הוא מגיע ממקום מאוד נחות שהוא צריך להוכיח את אבהותו, הוא צריך להוכיח שהוא ראוי לקבל משמורת משותפת, אשה לא צריכה להוכיח שהיא ראויה למשמורת משותפת, היא לא נדרשת להצדיק את אימהותה. זהו עוול יסודי שאני נלחמת נגדו, בבית משפט וברבני ההנחה צריכה להיות משמרות משותפת, זאת נקודת המוצא כי כמו שיש אמא לילד יש לו גם אבא ואם הם מסוכסכים זה לא הופך אחד מהם לפחות הורה טוב ודואג וחשוב. אז תתחילו במשמורת משותפת ואם מצאתם ליקויים אצל האבא או אצל האמא רק אז תעשו שינויים והתאמות". בדש מתייחסת גם לתופעה של תלונות שווא מצד האמא כנגד האבא, “ישנם לא מעט מקרים של תלונות שווא מצד האמא, האשמות שלא היו ולא נבראו על איומים לרצח, מעשים מגונים בילדים ואלימות. היה לי מקרה שאמא הגישה תלונת שווא נגד האבא שהוא רצה להרביץ לה, היא הגישה את התלונה למשטרה בזמן שהילדים היו אצל האבא והיא עשתה את זה ביום ההולדת של הבן שלהם כי היא רצתה לחגוג לילד יום הולדת וכשהאבא עוכב לחקירה היא פשוט לקחה את הילד וחגגה לו יום הולדת אצלה.”.

בדש עומדת בחזית וחוטפת אש גם כשהיא מגלה שחיתויות במוסדות ותיקים ו‘כבדים’ כמו הרווחה וגם כשדיינים בבתי הדין הרבני מאיימים לפטר אותה מהתיק עד לנקודה שהיא מוכיחה את צדקתה

בדש עומדת בחזית וחוטפת אש לא רק כמי שיוצאת להגן על זכויות הגברים בהליכי גירושין, היא לא מהססת להילחם מלחמות לא קונבנציונליות גם כשהמלחמה היא בשחיתויות במוסדות ‘כבדים’ כמו הרווחה וגם כשדיינים בבתי הדין הרבני מאיימים לשחרר אותה מהתיק , “היה לי תיק משמורת של ילדה בת ארבע שהגיע אלי באמצע הליכים, אני חשדתי שפקידת הסעד משתפת פעולה עם האבא כי היא נהגה להוציא תסקירים שלא הגיעו לאמא ולנהל פגישות עם הילדה ללא ידיעת האמא. נלחמתי על כך שנים בבית הדין הרבני, הדיין לא פעם עמד לפטר אותי מהתיק כי טענתי שהרווחה מושחתים, קולגות אמרו לי לרדת מזה, ובאמת אחרי הליכים ממושכים של ארבע שנים ניתן פסק דין שבו ציון שהרווחה שיתפה פעולה עם האבא, ולא רק זה אלא שהאבא פעל להשחיר את הדיינים ולפסול את ההרכב מהתיק.”.

“היה זוג שהגיעו למצב שכל הודעת ווטס אפ ביניהם הייתה עם קללות ונאצות עד תלונת שווא של האשה על ניסיון לרצח והיום יש ביניהם כבוד הדדי ושיתוף פעולה מלא בגידול הילדים.” 

אנשים מגיעים למשרדה של עו"ד בדש כשהם שבורים נפשית ולעיתים גם כלכלית, “אנשים מגיעים אלי כועסים, מבולבלים, חסרי ביטחון, אחרי ששמעו מיליון דעות ועצות שעוד יותר גרמו להם להיכנס לבלבול עמוק, והתפקיד שלי הוא לאפס אותם, לעשות סדר בעניינים, להקשיב להם, לתת את הייעוץ המקצועי הכי טוב שיש, לפקס ולמקד, לנקות את כל האגו והכעס ולגרום להם להבין לאט לאט את הצעדים שהם עומדים לעשות, לגרום להם להזכר במה שאולי נשכח בסערת הרגע והוא שהילדים במרכז ושהמטרה היא טובת הילדים.”  בדש מתארת את מה שהיא רואה כמטרה שלה כעורכת דין אל מול הלקוחות הפגועים והכועסים, “המטרה שלי היא לסיים את התיק בנזק הכי מזערי ללקוח שלי ולהגן עליו ועל הילדים. אני מנסה להביא את בני הזוג להסכם שיספק את שני הצדדים תוך הגנה מלאה על הילדים ושמירה על כבוד הדדי. אני שואפת למנוע מהם את הטיול של ארבע שנים בבתי דין שיעלה להם הרבה מאוד כסף, כי ברגע שמגיעים לבית משפט זה הופך להיות מלחמה שמוציאה את כול הרפש והשקרים, ההליכים האלו עלולים לפגוע פגיעה מאוד קשה בילדים.”. בדש מספרת על תיק שהיא מחשיבה כאחת ההצלחות הגדולות שלה, “היה זוג שהגיעו למצב שכל הודעת ווטס אפ ביניהם היתה עם קללות ונאצות עד לתלונת שווא של האשה על ניסיון לרצח והיום יש ביניהם כבוד הדדי ושיתוף פעולה מלא בגידול הילדים. הזוג הזה חתם במשרד אחר, לא בשלי, על הסכם גירושין של משמורת משותפת. למרות שההפרש בין ההכנסות שלהם היה מזערי האבא שילם מזונות גבוהים, עבד, גידל את הילדים וגם למד עד שהוא לא הצליח לעשות את הכל, הוא הגיע אלי בקריסה טוטלית מבחינה כלכלית ונפשית, הוא איבד את העבודה ועיקלו לו את הרכב. הגשנו בקשה להפחתת מזונות, בתגובה האשה התלוננה תלונת שווא שהוא ניסה לרצוח אותה ומשם הכול התדרדר לתהום, הילדים נפגעו ברמות שיא ולו רק בשל כך שראו שוטרים לוקחים את האבא שלהם באזיקים לתחנת המשטרה. האבא עוכב לחקירה אבל הצלחתי למנוע כניסה שלו למעצר, בדר"כ מכניסים מייד למעצר עם תלונה כזו. התפתחה מלחמה עקובה מדם אחרי כמה דיונים השופטת הפחיתה מזונות לחצי ועם הדיונים והניסיונות שעשיתי לשכך את עוצמות הכעסים והחשדנות בין בני הזוג העניינים ביניהם החלו נרגעים בהדרגה והם החלו לתת בי אמון. הם ביקשו שאני אהיה מגשרת בתיק ובאמת הצלחתי להביא אותם להדברות, היום בכל בקשה שיש הם פונים אלי במקום לבית משפט וברוך השם זה גם לא קורה הרבה כי הם מסתדרים בלעדי.”.

עבור עו"ד שיקמה בדש מה שהופך את כל המלחמות האלו שצורכת ממנה המון משאבי זמן, עבודה ואנרגיה לשוות את המאמץ הוא הצדק שנעשה לילד שנקלע לעין הסערה….”אחרי מלחמה קשה הצלחתי להכניס את הילד לכיתה ביישוב שלו עם החברים והחיבוק שלו היה שווה לי עולם.”.

"הגיע אלי תיק רווחה של ילד שוועדת השמה החליטה להכניס אותו לחינוך מיוחד מחוץ ליישוב שלו ולחברים שלו, הוא לא באמת התאים לחינוך מיוחד, הוא היה זקוק לכיתה קטנה אבל המועצה שהיישוב שלו השתייך אליה סרבה בכל תוקף, אחרי מלחמה מאוד קשה הצלחתי להכניס אותו לכיתה קטנה ביישוב שלו עם החברים והחיבוק שלו היה שווה לי עולם.”.

ההשקעה של בדש בהשכנת שלום בין זוגות מסוכסכים היא פחות משתלמת כלכלית, עורך דין מרוויח הרבה יותר מזוג שנגרר בבתי משפט מאשר מזוג שמגיע להבנות, בדש מסבירה למה היא מוכנה להרוויח פחות, "אני מעדיפה ללכת לשון בשקט ועם לב מלא כשאני יודעת שחסכתי ללקוחות שלי כל כך הרבה הוצאות ועזרתי להם לסיים את הפרק הזה בחיים ולפתוח פרק חדש עם ראש מעל למים. אני מעדיפה את זה מאשר לעשות עוד כסף, אני רוצה להיות עשירה בלב לא רק בכיס.”.

 "ביטוח לאומי מרתק, רופאים בוועדות שואלים אותי אם אני באה מבית של רופאים…”

הסיפוק של בדש מגיע גם מההצלחות בביטוח לאומי ומהאתגרים שהתחום הזה מציב בפניה כשכל תיק הוא  בגדר חידה בשאלות רפואיות וחוקיות, חידה שבדש ששה לחקור ולפצח, “בביטוח לאומי העבודה היא  פשוט למידה של מחלות ושל אנמנזות רפואיות ובאמת זה מרתק, רופאים בוועדות שואלים אותי לפעמים אם אני באה ממשפחה של רופאים, זה מחמיא לי אבל אני צוחקת בלב כי אני יודעת שהבקיאות היא מכך שאני חוקרת ולומדת את התיקים עד הסוף ועושה היכרות עם האנמנזות והפרוצדורות הרפואיות. הגיע למשרד בחור עם בעיות אורטופדיות, בפגישה שמתי לב שמשהו לא בסדר כי הוא לא הישיר אלי מבט, הוא כל הזמן הפך במסמכים שעל השולחן ולא הסתכל לי בעיניים. חשדתי שישי לו בעיה נפשית ובקשתי ממנו לגשת לפסיכיאטר כדי לחזק את התיק מול המוסד לביטוח לאומי, הוא חזר עם אבחנה של סכיזופרניה וקיבל 100 אחוז צמיתה, שזה קצבאות לכל החיים.”. במסגרת שהותה במוסד לביטוח לאומי בדש גילתה כי היא מזדהה עם קשייהם של חולי הסרטן והיא מעניקה לאנשים שסובלים מהמחלה שרותי  פרו בונו שהם ייצוג חוקי בחינם.

בדש עשתה מהפך מתחום הפלילים לדיני משפחה וביטוח לאומי…”הרגשתי שאני מוכרת את נשמתי לשטן, החלטתי שאני פורשת מהתחום הזה ולא נוגעת בו יותר.”.

דרכה של בדש כעורכת דין עברה מהפך לא צפוי כשנטשה את תחום הפלילים שבו הגנה על פושעים לטובת התחומים הכמעט הפוכים של ביטוח לאומי ודיני משפחה שבהם היא מייצגת אינטרסים של אנשים שלא פעם נפגעו, “כשהתחלתי רציתי להיות פליליסטית, עבדתי במשרד של פלילים עד שיום אחד הוצאתי מישהו שידעתי שהוא אשם בעברות הכי נקלות בעונש קליל, בעצם הצלחתי מאוד אבל באותו לילה לא הצלחתי להירדם, הרגשתי שאני מוכרת את נשמתי לשטן, בבוקר החלטתי שאני פורשת מהתחום הזה ולא נוגעת בו יותר.”.

עם כל העומס של שגרת העבודה עו”ד בדש מוצאת את השקט שלה במקום לא צפוי במיוחד בשביל אשה, "השקט שלי הוא השעתיים בשבוע ביציע המזרחי בטדי, הבן שלי בא איתי, החדרתי בו את הג’וק של בית"ר ירושלים כמו שאבא שלי הכניס אותי לזה"

בחיים האישיים שיקמה בדש היא אמא לשני בנים בני שמונה וחמש וחצי, היא אוהדת שרופה של בית"ר מלידה, “השקט שלי הוא השעתיים בשבוע ביציע המזרחי בטדי, הבן שלי בא איתי, החדרתי בו את הג’וק של בית"ר ירושלים כמו שאבא שלי הכניס אותי לזה, אבא לקח אותי למשחקים מגיל צעיר.”.
אבל לא רק משחקי כדורגל מרגיעים אותה, היא מרבה לבלות עם ספר טוב בחוף הים מוקפת בקול הגלים "זה המקום שבו אני יכולה להרגיש הכי טבעי בעולם", מסבירה עו"ד בדש, "משהו בי משתחרר מול כל הכחול האינסופי הזה"

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות