דיזלגייט בישראל: המדינה תובעת חצי מיליארד שקל מצ'מפיון מוטורס וקונצרן בוש

אדוות שערוריית זיוף נתוני המזהמים מכלי הרכב של פולקסווגן ממשיכים להתפשט, וכעת הגיעו גם לישראל. המדינה הגישה, בשם ועבור הציבור, תביעה בהיקף חריג נגד פולקסווגן-אאודי והיבואנית
דנה לווינסקי |
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
דיזלגייט בפולקסווגן. מקור: ויקיפדיה

מדינת ישראל הגישה היום (שני) לביהמ"ש המחוזי בת"א תביעה תקדימית, על סך של כ-523 מיליון שקלים, נגד יצרניות הרכב פולקסווגן ואאודי, היבואנית שלהם בארץ צ'מפיון מוטורס, ונגד קונצרן בוש, בגין הפרשה שזכתה בתקשורת העולמית לכינוי "פרשת דיזלגייט". מדובר בתרמית חוצה מדינות, בה זויפו נתוני פליטת גזים במנועי דיזל ואחרים של הקונצרן, שעלולים להביא לפגיעה בבריאות הציבור ולנזקים לקופת המדינה, למשק ולציבור כולו.

בתביעה נטען, כי תוכנת המרמה (המדמה בכזב פליטת מזהמים תקנית ולא חריגה) הותקנה בכ-12 אלף כלי רכב שייבאה צ'מפיון מוטורס לישראל, בין השנים 2008 ל-2016, במטרה להונות את גורמי הרגולציה בישראל ובמדינות אחרות, תוך הצגת נתוני פליטת גזים מזויפים העומדים לכאורה בדרישות התקינה, שאלמלא הזיוף לא היו מקבלים אישור להיכנס לגבולות ישראל. הערכת היקף פליטת המזהמים החמורים מסוג תחמוצות חנקן (NOx) העודפת מכלי הרכב שנכנסו לישראל במרמה, עומדת על 3,881 טון.

התביעה עוסקת בפרשת הונאה בין-לאומית שנחשפה בארה"ב ב-2015, במסגרתה התגלה כי קבוצת פולקסווגן התקינה בדגמים מסוימים של כלי רכב מתוצרתה תוכנה שייצרה וסיפקה חברת בוש, המזהה כי הרכב נמצא במהלך "בדיקות אב טיפוס" של הרכבים הנדרשות לשם אישור הייצור/שיווק של הרכב, ותציג נתוני פליטת זיהום נמוכים יותר, כדי לעמוד במבחני זיהום האוויר, שבלעדיהם לא היה מתקבל אישור לייצור הרכב.

פולקסווגן רימתה בדרך זו רגולטורים שונים ברחבי העולם, ולאחר חשיפת הפרשה הודתה בייצור ושיווק של כ-11 מיליון כלי רכב בעלי מנוע מהסוג בו הותקנה התוכנה. פרשה זו זכתה בתקשורת העולמית לכינוי "פרשת דיזלגייט" ומדינות רבות נקטו בהליכים משפטיים. כך, בארה"ב ובגרמניה ננקטו נגד פולקסוואגן שורה של הליכים פליליים, אזרחיים ומינהלים, ובמסגרת ההסדר הסופי בארה"ב נשאה החברה בסכום של כ-22 מיליארד דולר. בהליך הפלילי היא הודתה בין היתר, במסגרת הסדר טיעון, שהציגה מצגים כוזבים תוך שהיא מודעת למעשיה, ושפעלה ביודעין באופן מושחת ומסרה הצהרה שקרית לצורך הכנסת טובין לגבולות ארה"ב.
כאמור, התרמית האמורה לא פסחה על מדינת ישראל, וכתוצאה ממנה ניזוק הציבור בארץ. כ-12 אלף כלי רכב מסוג סקודה, פולקסוואגן, אאודי וסיאט שייבאה צ'מפיון מוטורס לארץ בשנים האמורות, קיבלו במרמה את אישור המעבדה המוסמכת על עמידה בתקינה האירופאית בעניין זיהום אוויר, ועל בסיסו ניתן אישור השיווק בישראל. לו הוצגו לפני משרד התחבורה היקפי פליטת המזהמים האמיתיים, העולים במאות אחוזים על הכמות המקסימלית המותרת בישראל, והחורגים באופן ניכר מהחוק והתקנות, הוא לא היה מתיר לייבא את כלי הרכב לישראל.

מנועי הדיזל אחראים במיוחד על פליטה מוגברת של תחמוצות חנקן (ה-NOx), הנמנים על קבוצות המזהמים המשפיעות ביותר על בריאות האדם. נסיעת כלי רכב אלו בכבישי ישראל הביאה לפליטת מזהמים בהיקף ניכר מעל הרף המקסימלי המותר, וכתוצאה מכך נחשף הציבור בישראל לפליטה עודפת של מזהמים חמורים. זאת, במיוחד בשים לב לכך שכמחצית מכלי הרכב האמורים שימשו כמוניות, שהיקפי נסיעתן גבוה יותר, ולפיכך פליטת המזהמים מהן גבוהה בהתאמה.

המדינה טוענת שהנתבעות אף פגעו במדיניות הממשלתית, המשקיעה משאבים רבים מכספי הציבור לצמצום היקף פליטות מזהמים בישראל, במטרה לשמור על אוויר נקי למען איכות חיי הציבור ובריאותו. התביעה מבוססת, בין היתר, על חישובי העלות החיצונית של הנזק הנגרם כתוצאה מפליטת תחמוצות חנקן ממזהמים שונים, לרבות מתחבורה, כפי שמפרסם המשרד להגנת הסביבה. עלות זו קושרת בין שלושה מעגלי נזק המשולבים למחיר אחד, הכולל פגיעה בקופת המדינה, במשק ובתושבי המדינה.

נזק זה מתבטא, בין היתר, בעלות התחלואה כדוגמת עלויות אשפוז בבתי חולים ובהפסד ימי עבודה; באובדן תוצר בשל תחלואה ותמותה כדוגמת הפגיעה בייצור (פריון העבודה נפגע); וכן בנזק שנגרם באופן ישיר לבני אדם מהם מורכב הציבור שאיכות חייו נפגעה או שתוחלת חייו עלולה להתקצר.

התביעה הוגשה בהמשך להתייצבות היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, להליך בו התבקש אישור לניהול תובענות כייצוגיות שהגישו גורמים פרטיים בפרשה, ובה הודיע היועמ"ש כי בכוונת המדינה להגיש תביעה בשם המדינה (הן כניזוקה ישירה והן בשם הציבור) שכן למדינה מעמד מיוחד ובלעדי בהליכים אזרחיים בגין נזקים שנגרמו לתושבי המדינה, למשק ולקופה הציבורית כתוצאה מנזק סביבתי, והיא הגורם המתאים לתבוע נזקים אלה בשם הציבור מכוח הדין והמדיניות המשפטית הראויה (דוקטרינות "אבי האומה" ו"נאמן הציבור").

שתף את הכתבה ב:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר [email protected]

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות